Minggu, 04 November 2012

CARA PEMBUATAN PESTISIDA ORGANIK UNTUK PADI



Bahan yang diperlukan untuk pembuatan Pestisida organik ialah :EM-4 100 CC, Molase 100 CC, Alkohol 40% 100 CC, Cuka makan 100 CC, Air cucian beras yang kental 1 liter, jahe,lengkoas,kencur, kunyit temulawak masing-masing satu jari jempol tangan, sereh yang besar 2 batang, bawang putih 10 siung daun nimba/mindi 1 kg, daun babadotan 1 kg , brotowali 10 cm.
Cara membuatnya :
Semua bahan rempah-rempah ditumbuk sampai halus, masukan air beras, masukan bahan lain secara berurutan, mulai dari cuka makan,Alkohol, molase dan terakhir EM-4 , lalu aduk secara merata. Masukan kedalam jerigen tertutup, kocok setiap pagi dan sore. Buka tutup Jerigen/ tutup jerigen pakai selang kecil untuk membebaskan gas yang terbentuk selama proses permentasi berlangsung.  Setelah kurang lebih 15 hari, pengocokan dihentikan. Atau setelah  tidak ada gas yang terbentuk. Biarkan lagi selama 7 hari, baru Pestisida Organik Bisa digunakan. Dosis penggunaan 2 CC/liter air, disemprotkan . Khasiat pestisida Organik ini untuk menekan dan mencegah serangan hama dan penyakit.

1 komentar:

  1. Saya akan mencadangkan sesiapa yang mencari Pinjaman Perniagaan untuk Le_Meridian mereka membantu saya dengan pinjaman Empat Juta USD untuk memulakan perniagaan Quilting saya dan ia adalah pantas Apabila mendapatkan pinjaman dari mereka itu mengejutkan betapa mudahnya mereka bekerja. Mereka boleh membiayai sehingga $ 500,000.000.00 (Lima Hundred Million Dolar) di mana-mana rantau di dunia selagi ada 1.9% ROI boleh dijamin pada projek-projek.Prosesnya cepat dan terjamin. Ia pastinya pengalaman yang positif.Buat penipu di sini dan hubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. jika anda mencari pinjaman perniagaan.

    BalasHapus